28.6.10

Berliini 12.-18.6.2010

Nyt sitten päästään siihen täkäläiseen pikkukylään ku Berliini, kuulma jopa pääkaupunki tässä maailmankolkassa. Berliiniin matkustetiin iltapäiväjunalla, jossa jopa yritin opiskella. Perillä oltiin alkuillasta, ensin majoituttiin hotelliin joka muuten oli ihan asumiskelpoinen. Lähdettiin porukalla katselemaan Itä-Berliiniä, vähän napattiin syömistä ja istuttiin kapakan terassilla. Oli ihan älyttömän kylmä, vaikka omapahan on vikani kun halusin laittaa sandaalit jalkaan.

Ekana päivänä sitten käytiin opastetulla lija-autokiertoajelulla, tuli nähtyä paljon mielenkiintoista, kuten se kuuluisa East-Side-Gallery, kuviakin siinä vauhdissa tuli nappailtua. Sitten saatiin vielä ruuat ravintolassa veloituksetta, meidät oli oikein kutsuttu. Mutta se olikin sitten viikon paras ja kunnollinen ateria. Sitten kutistettiin porukkaa ja lähdettiin katselemaan kyliä. Käytiin Potsdamer Platzilla ja sieltä käveltiin Brandenburgin portin kauttaa Tiergartenin viertä Siegesäulelle, joka valitettavasti oli rakennustyön alla joten ei siitä paljon nähnyt. Kävely jatkui vielä jokusen aikaa ja päädyttiin sitten oluelle mukavaan kapakkaan. Käytiin vielä katselemassa päärautatieasemaa, melko hulppea rakennelma se kyllä on, ihan kunnon ostoskeskus.

Toisena päivänä mentiin kaikki yhdessä tutustumaan Checkpoint Charlie -museoon, Checkpoint Charlie oli siis entisen DDR:n aikaan ulkomaalaisten rajanylityspaikka, nykyään toimii museona. Aikai karmaisevia, mutta mielenkiintoisiakin juttuja löytyi sieltä. Sen jälkeen oli taas aikaa omaan käyttöön, silloin käytiin DDR-museossa, joka oli oikein hauska museo. Siellä oli kaikenmaailman DDR-aikaisia esineitä aina kahvinkeittimistä lastenleluihin ja tietenkin se tyypillinen DDR-auto, jonka pienoismallikin tuli jossain vaiheessa ostettua. Meinattiin mennä Televisiotorniin josta on hulppeat näkymät, mutta totesimme kohteen turhan kalliiksi. Siitä sitten ryhmä-rämämme jatkoi nykyisin museona toimivaan DDR-vankilaan jossa oppaana toimi vanhempi herra joka on itse joskus istunut kyseisessä vankilassa. Hurja paikka täytyy sanoa. Loppupäivästä sitten käytiin vielä huonetoverini kanssa tutustumassa paikallisiin vaatetusliikkeisiin.

Seuraavana päivänä oli koko päivä vapaa, joten kävimme Berliinin lähellä sijaitsevalla Sachsenhausenin keskitysleirillä. Mielenkiintoista oli mutta täytyy sanoa että ei siellä nyt niin hyvä mieli tule kun miettii millaisia aisoita siellä on tapahtunut. Siellä oli museoita ja jossain rakennuksessa näki millaisissa tiloissa juutalaiset silloin ennen siellä asuivat, eikä ollut paljon kehumista. Siellä oli myös pari vankilaa, yhdessä oli sellejä joissa oli muistomerkkejä ja ihmisten tuomia ruusuja. Iltapäivästä palattiin Berliiniin ja käytiin vielä vähän ostoksilla.

Sitten oli taas seuraavana päivänä yhteistä ohjelmaa. Kävelimme Unter den Linden -nimistä tunnettua katua saksalaisessa tuomiokirkossa olevaan museoon. Museossa saatiin kuulokkeet joista kuului opastusta aina kun valitsi oikean numeroyhdistelmän. Aihe oli aika pitkälti poliittista joten ei suosikkilistani kärjessä. Sieltä lähdimme vielä käymään kaupungilla, ja illalla lähdimme isommalla porukalla tutustumaan Berliinin yöelämään. Aluksi menimme joen rannalla olevaan rantabaariin jossa oli aurinkotuoleja ja oikein tanssilava, ja ihmiset oikeasti tanssivatkin. Ilma oli tosin kylmä joten olin ihan iloinen kun jatkoimme suuntaa erääseen yökerhoon. Oli ihan mukava paikka, siellä oli pari sisätilaa ja ulkona kunnon piha. Mutta kuten sanottu, ilma oli melkoisen viileä joten tanssahtelimme sisätiloissa. Aamuyön puolella lähdettiin sitten hotellille, mutta se ei ollutkaan niin yksinkertaista. Opiskelijabudjetillahan kun ei taksia tilattu niin jonkin aikaa kun patikoitiin niin päädyimme S-Bahn-asemalle ja siellä sitten aamuneljältä nuokuttii junaa odottamassa. Oma hotellisänky tuntui kyllä siinä vaiheessa erittäin mukavalta.

Seuraavana päivänä menimme taas yhdessä Museumsinselille ("museosaari) ja siellä Pentagon-museoon, jossa oli kaikenlaista aina antiikin kreikan kulttuurista Islamin kulttuuriin. Oli tosi mielenkiintoista ja paljon oli hienoa nähtävää, ihan "muutama" kuvakin tuli otettua. Tämän jälkeen menimme huonetoverini kanssa siihen kuuluisaan televisiotorniin, ja näkymän olivat sanalla sanoen mahtavat! Melkein 300 metrin korkeudessa 360 asteen näkymä, ja hissi oli todellakin supernopea, ei mennyt montaa sekuntia kun oltiin jo ylhäällä. Ilmakin oli tosi kaunis, oli aivan ihana katsella ympärille avautuvaa Berliiniä, vaikka olikin vähän kumma olo niin korkealla. Sitten käväisimme vielä nopeasti kaupoilla, millään kun ei meinannut löytyä kenkiä illan oopperaan. Illalla siis tosiaan menimme kaikki yhdessä Berliiniin Koomiseen oopperaan, joka oli todella positiivinen yllätys. Mielikuvani oopperasta on aina ollut melko negatiivinen mutta lähdin avoimin mielin katsomaan (yliopiston tarjoamaa!) esitystä, ja se oli todellakin hyvä. Koomisessa oopperassa ehkä puhutaan hieman enemmän kuin tavallisessa, mikä tekee siitä mielekkäämpää, ja nimensä mukaisesti se oli hauska. Sinäkin iltana lähdettiin vielä käymään ulkona porukalla, tällä kertaa ihan jalkaisin hotellilta joten paluumatkakaan ei ollut ongelma. Hotellimme sijaitsi aivan East Side Galleryn vieressä, kävelimme sen viertä ja tulipa pari kuvaakin otettua pimeässä. Päädyimme sitten joen kapeammalla kohdalla rannalla sijaitsevaan baariin, joka oli ihan mukava. Yhdet otettiin ja sitten lähdimme ensimmäisten joukossa jo takaisin hotellille että ehtisi edes hetken nukkua.

Sitten koittikin jo lähtöpäivä ja viimeinen ihana hotelliaamiainen. Laukkujen kanssa sitten vain junalle Würzburgiin, ei tosin ihan ongelmitta kun juna oli tunnin myöhässä kun saavuimme vaihtoasemalle. Tässä on hyvä esimerkki siitä ettei junat ole aina täsmällisiä edes Saksassa. Reissu oli joka tapauksessa todella antoisa, ja erittäin hyvin suunniteltu. Nyt sitten odotellaan milloin seuraavan kerran tulee lähdettyä kun ei tuo yksi kerta tunnu vielä riittävän.